Alles heeft tijd nodig, zo eenvoudig is het toch? Als je een bloembol in de grond stopt dan duurt het tot volgend voorjaar voor de bloem naar boven komt, als je zwanger raakt dan duurt het negen maanden voor je kindje geboren wordt. Lezen, schrijven, fietsen, nieuwe baan, afvallen, trainen voor kampioenschappen, boeken schrijven, een nieuwe taal leren… alles kost tijd, aandacht en energie.
Daarom verbaas ik me er iedere keer weer over dat er bedrijven zijn die blijven beweren dat je gewoon in één dag je bedrijf groot kunt maken, dat je daar met een knip van de vinger alles voor op de rit hebt, dat je morgen het saldo van bankrekening niet meer herkent, dat vandaag je bedrijf al buiten zijn voegen begint te groeien.
Veel mensen gaan voor die korte acties, eventjes snel een dag investeren. Ze willen snel resultaat. Ze gaan voor de belofte.
Ze worden een dag ondergedompeld in enthousiasme, een volledige powerboost, waarbij ze er in die acht uur ook in gaan geloven dat ze hun bedrijf morgen van de grond hebben, dat het storm loopt, dat ze bakken met geld gaan verdienen. Ze vonden het de hoge investering meer dan waard.
Aan het eind van de dag zijn er twee opties; de organisator van het festijn stuurt je weg met wat je die dag geleerd hebt. Nu moet je het toch zelf kunnen?! Of er ligt een plan voor je neus, om je nog verder te coachen, met een kostenplaatje waar je normaliter even over na zou mogen denken. Door de roes van de geweldige dag ben je al bijna geneigd om het begeleidingsplan direct te ondertekenen.
De organisatoren die geen vervolg meer bieden hoeven verder niets meer aan je te verkopen, ze hebben je een dag vermaakt en hebben hun geld binnen. Bij jou zindert de euforie nog een dag of drie na, hooguit een week. Daarna tikt de agenda weer aan, nemen de dagelijkse beslommeringen weer de overhand en vraag je je een paar weken later af waar jouw goede voornemens voor je bedrijf nou gebleven zijn.
Je neemt het jezelf kwalijk. Je had het je toch voorgenomen? Je zou er voor gaan! De klanten zouden binnenstromen, je had op die topdag zo mooi je plan gemaakt. Ze hadden gezegd dat het zou lukken. Je gaat tijd plannen en je gaat aan de slag. Maar de voeding van die ene dag is veel te weinig geweest om nu een goede basis neer te zetten. Je bladert wat door de aantekeningen die je die dag vol vuur hebt genoteerd maar de energie, die power voel je niet meer. Je wordt boos op jezelf, zie je wel het lukt weer niet!
Zonde, zo zonde dat je het jezelf kwalijk neemt dat het je niet lukt. Het kán niet lukken na zo’n powerboost dag. Je kan kijken wat je eruit hebt gehaald, maar na zo’n dag begint het feestje pas echt. Daarna ga je pas bouwen aan je bedrijf, daarna ga je pas je klanten zoeken, die rennen echt niet morgen spontaan bij je binnen. Wees niet boos op jezelf dat het niet lukt, neem het jezelf niet kwalijk.
Als alles tijd kost om te groeien, gun jezelf dan ook de tijd om je bedrijf in rust op te bouwen. Dat vraagt aandacht, marktverkenning, tijd, liefde en energie.
Het was een leuke dag, die powerdag, dat zeker, maar blijf je beseffen dat de belofte die ze doen negen van de tien keer niet klopt. Zij kunnen jou op die dag tools aanbieden, je er over vertellen, je enthousiast maken, maar alles kost aansluitend tijd. Jouw tijd, jouw aandacht en jouw doorzettingsvermogen. Denk daar eens aan als je op het punt staat om je in te schrijven voor zo’n powerdag waarin je beloofd wordt dat alles morgen beter is!