Ik zie het geregeld gebeuren; mensen die ergens instappen en daar tijd en energie instoppen. Als ik ze spreek zijn ze laaiend enthousiast. Dit is wat ze willen, wat altijd al geroepen heeft. Ze hebben eindelijk iets gevonden wat 100% bij ze past. Ze investeren en hopen dat er snel resultaat komt. En als dat uitblijft… dan stoppen ze.
Ik heb al zoveel mensen zien starten als eigen ondernemer. Helemaal zonder een werkgever ernaast en soms in combinatie met een job. Vol passie starten ze, ze weten dat dit het is en ze hebben er in geïnvesteerd, zowel tijd als geld. Ze hebben het er voor over gehad en ze zijn er voor gegaan. Ze hebben er misschien voor gespaard en daarna hebben ze een cursus of opleiding gevolgd en wellicht ook materialen gekocht, visitekaartjes laten drukken, een website gebouwd en wellicht zelfs een ruimte gehuurd.
Fijn die buren en vrienden en bekenden, maar daarna…
Ze starten met hun marketing. Een aantal posts op Social Media en jawel de eerste klanten melden zich; de buren, vrienden en bekenden. Ze voelen zich de koning te rijk en genieten met volle teugen. Dit is wat ze altijd al in gedachten hadden. En als de buren en vrienden en bekenden zijn geweest dan rolt het vast en zeker wel door.
Maar dan blijven nieuwe klanten uit. De marketing op Social Media wordt nog maar weer eens aangetrokken. Anderhalve klant komt daar nog uit voort. Het enthousiasme zakt. De visitekaartjes blijven op de tafel liggen en de website wordt met veel moeite nog een beetje bijgehouden. ‘Zonde van het geld’, komt al snel voorbij. Nieuwe investeringen worden niet meer gedaan. Alles lijkt te duur, want tja er komt toch niemand.
Met iets nieuws erbij moet het wél gaan lukken!
Dan komen ze weer iets nieuws tegen. Een totaal andere tak van sport, met lichte verwantschap met wat ze al in huis hebben. Jaaaa!! Dat past er prima bij! Dan moet het vast en zeker gaan lukken! En daar gaan ze. Opnieuw wordt er geïnvesteerd, opnieuw komen de buren en de vrienden en bekenden en daarna…. Daarna valt het weer stil…. Zo blijft het cirkeltje door en doorgaan.
Ik ben er vanaf dag één volledig voor gegaan.
Ik ben 15 jaar volledig zelfstandig ondernemer en zorg dus al 15 jaar voor mijn eigen inkomsten. Ik heb ook buren en vrienden en bekenden. Ik had en heb een volledig volwaardig salaris binnen te brengen, iedere maand opnieuw. Daar ben ik vanaf dag één voor gegaan.
Dat betekent dat je blijft voelen waar je zo blij van werd, waarom je die opleiding hebt gedaan, hoe je zag hoe dit product toch zo bij je past en dat je er voor zou gaan. Ja, er voor zou gaan.
Dat betekent ook dat als je op de ene manier geen klanten voor dit product krijgt, je iets anders moet gaan proberen waardoor de klanten wel komen. Zo simpel is het. Wegleggen is de meest makkelijke manier. Je bent zelf toch zo enthousiast over je product? Ga er dan je schouders onder zetten en zoek die wegen en die manieren om het wel in de wereld te zetten.
Ik werk landelijk en ver buiten de grenzen van ons land. Ik blijf ook zoeken hoe de stroom nieuwe klanten kan blijven komen. Soms voel ik de passie afnemen en dan voel ik even in rust waar die vlam ook alweer zat en jawel dan heb ik hem weer. Ondernemen is in beweging blijven. Geen enkel bedrijf zit op zijn gat te wachten tot er nieuwe klanten komen.
Zo nu en dan heb ik er ook even geen zin meer in, baal ik, ben ik moe of twijfel ik of ik wel het juiste heb gekozen. Blijven inkomsten uit of komen producten nagenoeg (nog) niet van de grond.
Was een baan niet zoveel rustiger en makkelijker geweest? Iedere keer pak ik het toch weer op en ben ik blij als ik alle voordelen van zelfstandig ondernemer zijn weer intens ervaar en voel ik de liefde voor mijn werk weer oplaaien.
Ga zelf ervaring opdoen en leer je bedrijf en je klanten kennen
Roepen dat een ander wel meer verstand van marketing of ervaring heeft is vaak ook een mooi argument om er aansluitend maar mee te stoppen. Beter is het om je eigen bedrijf nog beter te leren kennen zodat je precies weet welke marketing bij jouw bedrijf past. En dat vraagt blijven proberen, alleen dan doe je ervaring op, alleen dan krijg je er verstand van.
Leer van anderen, kijk hoe anderen het doen, kopieer niet domweg wat een ander je vertelt maar blijf naar je eigen markt, je eigen klanten kijken. Ik heb een paar jaar geleden met mijn bedrijf de marketing ‘zoals het hoort’ ingezet, zoals je het van menig bedrijfscoach of marketingmanager te horen krijgt. Maar kijk wat jou markt wil. Wanneer gaat het wel en wanneer gaat het niet bewegen?
Geen ‘zo hoort het marketing’ voor mij
Met die ‘zo hoort het marketing’ zagen we in no time een achteruitgang ontstaan. Okee, direct loslaten en iets anders gaan proberen. Mijn klanten wilden mij ‘zien’ en dan niet eens in filmpjes en foto’s maar meer gewoon in tekst, zonder te gelikte teksten, maar vanuit het hart. En daar ging de lijn weer mee omhoog.
Er is geen standaard trucje. Er is geen ‘zo hoort het marketing’. Je markt kennen en volgen, waar voel jij je goed bij, waarmee zie je dat je wel klanten krijgt, waar je blij van wordt.
Wat er nodig is is passie en plezier en je wil om je product te verkopen. Nieuwe producten er aan vast plakken in de hoop dat het dan wel gaat lopen kan zeker wel, maar wel als er passie is en het gevoel dat de producten elkaar versterker. Alleen een productje toevoegen met het idee dat het dan vanzelf stroomt is meer dan vaak een desillusie gebleken. Zeker als je doorzettingsvermogen en je passie ontbreekt. Een bedrijf opstarten kost tijd, aandacht en energie. En bovenal Liefde voor wat je aan het doen bent. Daar zijn heel veel wegen en mogelijkheden voor. Durf te ondernemen. Wegleggen is de allerlaatste optie.